Ken jij de geschiedenis van je woonplaats?
Vanuit het grote verhaal van de geschiedenis dalen we af naar de eigen woonplaats of omgeving van de leerlingen. We leggen verbindingen tussen toen en nu en denken na over gemaakte keuzes van mensen uit de omgeving en de gevolgen daarvan. De nieuwsgierigheid van de leerlingen wordt geprikkeld. Ze kiezen zelf een onderwerp uit waarnaar ze onderzoek gaan doen. Dit onderzoek doen ze door middel van (begrijpend) lezen in boeken en/of digitaal. Daarna oefenen ze met presenteren en sociale vaardigeden. Lezen en woordbegrip behoren bij het onderzoek waar de leerlingen samen aan werken tijdens de les. Zo komt de tijd van lang geleden heel dichtbij!
Facilitator: Pieter Hoekstra
Kosten: € 300,- + reiskosten
Programmaduur: morgen, middag of hele dag
Leeftijdscategorie: groep 7/8
Maximale groepsgrootte: 1 klas of 2 groepen samen in overleg
Onderwijsbevoegdheid aanwezig: Ja
Inzetbaar in regio: n.v.t.
Nodig vanuit school: digibord
Beschikbaarheid: donderdag in overleg
Hoe ziet de dag eruit?
08:30 uur
Introductie
Pieter introduceert zich en maak kennis met de kinderen. We nemen samen de planning door van de morgen of middag.
08:45 uur
Dagopening
Een dagopening waarbij we aansluiten bij het thema van de school is mogelijk. Ook kunnen we beginnen met een Bijbelgedeelte dat past bij het thema van deze dag.
09:15 uur
Rekenen
Tijdens de rekenles gaan we aan de slag met Romeinse en Latijnse getallen. We leren welke betekenis dit had in het aantal soldaten op een slagveld en leren de logistiek hierachter.
10:00 uur
Pauze
Tijd voor eten en drinken. Eventueel kan er een verhaal voorgelezen worden om aan te sluiten op vaste pauzetijden.
10:15 uur
Instructie en presentatie voorbereiden
De kinderen krijgen een instructie en gaan in groepjes aan de slag. Ze onderzoeken een onderdeel uit de geschiedenis en bereiden een presentatie voor.
11:15 uur
Presenteren
De kinderen presenteren hun werkstuk en leggen uit wat ze hebben geleerd.