Breng wetenschap en techniek tot leven in je klaslokaal!
Door middel van verschillende werkvormen maken kinderen op een laagdrempelige manier kennis met wetenschap en techniek. Daarmee wordt er gewerkt aan de kerndoelen 44 en 45.
Facilitator: Mad Science Nederland
Kosten: ochtend € 450,-, middag € 400,-, hele dag € 700.- incl. reiskosten en materialen
Programmaduur: ochtend, middag of hele dag
Leeftijdscategorie: groep 7/8
Maximale groepsgrootte: 30 leerlingen
Onderwijsbevoegdheid aanwezig: in overleg
Inzetbaar in regio: Gelderland, Overijssel, Friesland, Drenthe en Groningen (overige provinicies in overleg)
Nodig vanuit school: lokaal met tafels en stoelen. Toegang tot water en elektriciteit in de buurt is handig
Beschikbaarheid: alle dagen
Website: www.onderwijs.mad-science.nl
Hoe ziet de dag eruit?
08:30 uur
Kennismaken
De professor stelt zich voor, maakt kennis met de kinderen en bespreekt het lesprogramma.
09:15 uur
Workshop 1 - Supersnelle scheikunde
Hoe breng je een chemische reactie tot stand en hoe kun je deze versnellen? Die vragen staan centraal in deze workshop. De leerlingen ontdekken dat het proces van een chemische reactie te versnellen is door gebruik te maken van een katalysator, het toevoegen van warmte en verdeling van een chemische stof over een groter oppervlak.
10:15 uur
Pauze
10:45 uur
Workshop 2 - PH-factor
pH is de maat voor de zuurgraad van een waterige oplossing. pH is de afkorting van het Latijnse Potentia Hydrogenii, het aantal zuurdeeltjes in een waterige stof. Om de pH-waarde te bepalen gaan de leerlingen coole experimenten doen met onbekende vloeistoffen. Ook leren zij over de tegenhanger van zuren: basen. Hoe zijn gevaarlijke zuren en basen die in het gootsteenkastje staan te herkennen wat betekenen de waarschuwingssymbolen op de verpakkingen? De workshop wordt knallend afgesloten met een ‘stop-erop-en-plof!’ reactie.
12:00 uur
Pauze
13:00 uur
Workshop 3 - Lucht en aerodynamica
Veel leerlingen zijn al eens met het vliegtuig op vakantie geweest. Hoe kan zo’n machine met al die mensen en koffers erin opstijgen en vliegen door de lucht? De wetenschap waarmee dat verklaard kan worden heet aerodynamica: de wetenschap van bewegende gassen. Dat klinkt ingewikkeld, maar wordt uitgelegd aan de hand van zelf gevouwen vliegtuigjes. Zo onderzoeken leerlingen welke natuurkrachten deze laten zweven. Ook ontdekken we hoe voorwerpen kunnen zweven op een luchtstroom en waarom een raket en vliegtuig bepaalde vormen hebben om zich voort te bewegen. Een les vol luchtige onderwerpen!
13:45 uur
Skydivers
Aan de hand van al het geleerde over lucht en aerodynamica gaan de kinderen ontwerpend leren in groepjes. Ze maken hun eigen parachute!
14:45 uur
Testen parachutes en evalueren
Elk groepje presenteert de gemaakte parachute. We testen welke parachute het beste werkt en evalueren wat goed is en beter kan.
15:15 uur
Afsluiting van de dag
We evalueren de dag en inventariseren wat er geleerd is.
Een kleine impressie van de dag: